משורר ועוד כמה דברים A Poet & some
  http://www.raananbt.022.co.il
רענן בן-טובים
יום ו', ו’ בכסלו תשע”ח
    דף הבית  |  יצירת קשר  |  אודות  |  לרכישת ספרים  |  הצטרף לרשימת תפוצה ועדכונים  
"על ספסל בטשרניחובסקי", ספר שיריי, שיצא לאור בהוצאת עקד ובעריכת איתמר יעוז-קסט, נושם את אויר העולם ואויר העולם נושמו בחזרה. השיר "עד סוף הזמן" מופיע על גב הספר וגם כאן. ואלו מהדברים שנכתבו על הספר, עד כה.

ספר הביכורים שלי, "על ספסל בטשרניחובסקי", יצא לאור בהוצאת עקד ובעריכתו של איתמר יעוז-קסט.על גב הספר מופיע השיר "עד סוף הזמן", המובא כאן: עד סוף הזמן עַד סוֹף הַזְּמַן, אֲהוּבָתִי, עַד שֶׁהָאַהֲבָה תִּנְטֹשׁ אוֹתָנוּ, עַד סוֹף הַזְּמַן, אֲנִי אֶשָּׂא אוֹתָךְ כְּגוֹזָל בְּקֵן חָמִים, כְּמַאֲכֶלֶת לְשֶׂה תָּמִים, בְּלִבִּי.ואלה מהדברים שנכתבו על הספר, עד כה. הוצאת עקד: רענן בן-טובים, תושב תל-אביב, עוסק בתחומי המשפטים, הקרימינולוגיה, הקולנוע, הכתיבה הספרותית והשירה – מקבץ בספר-ביכורים זה שירים על-אודות מחזור חיים של אהבה קשת-עורף, מטלטלת מראשית ועד סופה, החל מרגע ההתאהבות וכלה בסופה של האהבה ושוך הסערה הרגשית; והכל בתוך נופה האורבני והמטריד של תל-אביב הממהרת. ברגישות רבה מצליח המשורר למפות את נגיעות האושר במרחב השגרה, יחד עם הכאב התגלה בפער שבין הגופים האנושיים, הנבדלים זה מזה. המארג המורכב של תחושות השותפים לאותה הבערה, נטווה בידו הערה של המשורר, והוא מצליח להעביר אל הקורא מכלול שלם של רגשות מתפרצים, הקשורים למעשה האהבה. לרענן בן-טובים תפישת מציאות רעננה, הן מבחינה חווייתית והן מבחינה לשונית-סגנונית, והיא מאפיינת את הבעתו הפואטית. כתיבתו מהווה קול צעיר וחדשני בשירה העברית המתהווה. השילוב הסגנוני והססגוני בשיריו יוצר תחושה זורמת וחלקה המאפשרת לקורא לקלוט היטב את עולמו של המחבר, שהוא עולם ההווה, תוך שעולה בידו "להערים" על המסגרת הפרטית ולשקף מתוכה מנעד רגשות והתמודדויות הנעוץ בחוויה האנושית המשותפת. פרופ' שלמה ג. שוהם (מתוך ההקדמה לספר):"...נדהמתי והופתעתי לטובה מעושר השפה, רגישות הביטוי ומעומק הביטויים. התגלה לי משורר במלוא בגרותו ופריחתו. רענן מעלה במרבית שיריו את כאבי האהבה, את עוצמת התסכול מפער הציפיות שבין האוהב לנאהב, ואת האמת בשירו של ז'ורז' ברסאנס ש"אין אהבות שמחות". ביד מאומנת ובמילים לוהטות וחושפות הוא מתאר את גופה של הנאהבת, את הניסיונות לגעת בו ואת הפתיחות למגע האהבה הסוחף. הוא בוכה עם חוסר התאום בינו לבין אהובתו, עם כמיהות נשמתו להיסחף בלהט האורגזמה שאינה ממהרת לבוא, ואת הכאב שאיננו מקבל מזור מציפיות מתסכלות ומתוסכלות מבן הזוג השואף לבלתי אפשרי. בשיריו ניכרים כשליו המוּבְנים של הדיאלוג המהווה למעשה את האתחלתא של התסכול ממעשה האהבה. המלים המנסות לגעת ברִיק אשר אינו מסוגל להתמלא, מכאב, שרוצה להפוך לאושר. אין תיאום בין המגע הגופני לרוחני. העיניים אינן פוגשות את הנשמה כפי שהיו רוצות. אין תיאום בין האצבעות לגוף, ואין תיאום בין נשמת אפו של האוהב לשאיפות נשמתו של האהוב. כל שיר מעלה ענין של ניואנס מוכר, אך בידיו האמונות של רענן מגיע לגבהי שחקים של רגישות בארוקית. לעיתים רחוקות נגעו בי שירים רגשיים ויפיפיים כשיריו אלה של רענן. אני ממליץ בכל לב על קריאתם ושינונם בפי האוהבים, בפי המתוסכלים ובפי השואפים לאהבה בלתי מושגת."