משורר ועוד כמה דברים A Poet & some
  http://www.raananbt.022.co.il
רענן בן-טובים
יום ש', ג’ בתשרי תשע”ח
    דף הבית  |  יצירת קשר  |  אודות  |  לרכישת ספרים  |  הצטרף לרשימת תפוצה ועדכונים  
סדרת צילומי נושא מתוך תערוכת תפילה וחלום A Theme Series of Photographs from Prayer & Dream Exhibition
שעה: 14:00 - 11:00
מיקום: בית האמנים שד' הציונות 24 חיפה

הִתְגַּלּוּת REVELATION "התגלות", לבד מהיותה בעלת קונוטציה מטאפיזית-מיסטית, היא פעולה, החייבת – מעצם הגדרתה – להתגלות לעין זרה. ללא גילויה על-ידי האחר – אין התגלות. להתגלות משמעות עמוקה בכתבי הקודש, הן של התנ"ך (הברית הישנה), והן של הברית החדשה. סדרת "התגלות" שהצילומים לקוחים ממנה, מציגה את ההתגלות בדיוק ברגע בו מתאחד החיבור הפיזי עם הרוחני והופך למטאפיזי. הנצחת היחיד ברגע החמקמק והמושלם הזה הופך את כל הסיטואציה למיסטית. כל הצילומים צולמו בכנסיית הקבר בירושלים כאשר הצילומים "אור המשיחה" (Light of Anointing) ו- "מבט לעבר התגלות" (View of Revelation) צולמו על אבן המשיחה בכנסיית הקבר בירושלים, שעל-פי האמונה הנוצרית זהו המקום בו נמשחה גופתו של ישו והוכנה לקבורה על-ידי יוסף איש-רמתיים (Joseph of Arimathea). אור המשיחה Light of Anointing - צילום: רענן בן-טובים על אבן השיש, המחפה את אבן המשיחה, מונחים חפצים של חולין, שמאמינים כי חיכוכם עם האבן אמור לספוג מקדושת האבן שמתחתיה, ולהשיבם לבעליהם כשהם טעונים בקדושה. בצילום "אור המשיחה", חפצי החולין הדוממים יוצרים ניגוד חד להארה בה עטופה האשה, הרוכנת מעל האבן, ובכך מעניקים לדמות את הרובד המיסטי של ההתגלות. לעומת שתיקתם של החפצים, יוצרת הדמות הלבנה שברקע, בהתרחקותה מהאבן, עומק מיסטי נוסף לסיטואציה ובכך משלימה את התמונה המתגלה, פעם נוספת, והפעם לעינו של הצופה. מבט לעבר התגלות View of Revelation - צילום: רענן בן-טובים בצילום "מבט לעבר התגלות" רוכנת הדמות המרכזית בפני אבן המשיחה בהרמוניה, המנותקת מההתרחשות הניכרת סביבה, ובהתאמה, תנועת האנשים אף היא אינה משגיחה בה. דיסוננס חריף זה יוצר את המעלה המטאפיזית בה מצויה הדמות וממקד את מרכזיותה בהתרחשות. אולם, מה שמעניק לתמונה את הגילוי אודות מצבה המיסטי של הדמות הוא מבטה של האשה, שבצידו השמאלי של הצילום, המבחין בהתגלות. הצופה (העין הזרה), המשקיף על ההתרחשות, הופך שותף שלישי לסוד ההתגלות, ובכך מעלה את ההתגלות לרמה נוספת ורחבה השייכת לעֵד האוניברסלי. הגם שעקרונית כל אחד יכול לחוות התגלות, רק מעטים זוכים לחוות באופן עמוק את ההארה הפנימית בדומה לזו החיצונית. וכך קרה שמתוך מאות המבקרים בכנסיית הקבר, רק שתיים שהשתטחו על האבן זכו לאותה התגלות אשר הונצחה בעין המצלמה, ורק אחת נוספת זכתה להתגלות, שאמנם הונצחה בעין המצלמה, אך אבדה, כמתואר ב"התגלות אבודה" (Lost Revelation), שני הצילומים הנוספים בסדרה. התגלות אבודה 1 Lost Revelation - צילום: רענן בן-טובים כאמור, כשאין גילוי על-ידי האחר – ההתגלות אובדת. בצילומים "התגלות אבודה", אובדת ההתגלות לאשה הקוראת בספר הקודש. בצילום הראשון, לשתי הנשים, היושבות על הספסל, מידע מעורפל שהן יכולות להעביר לצופה על הסיטואציה. האחת, בעלת מבט סתום ומזוגג, ואילו השניה בעלת פנים מטושטשות כשכל ישיבתה מעוותת, משל חזו שתיהן בגילוי אסור לעיניים או שארבו להתגלות כדי לסכלה. התגלות אבודה 2 Lost Revelation - צילום: רענן בן-טובים הצילום השני מגלה את שמסתיר הראשון, היינו, שההתגלות היא הדמות המיסטית של הילדה-רוח (שניצבה בפני שתי הנשים היושבות) ולא זו של האשה המתפללת. המתפללת אינה שמה לב לכך שמתרחשת התגלות, שנובעת מקריאתה בספר הקודש למרות ירידת האור עליה. עם זאת, עינו של הצופה רואה את שהאשה מחמיצה, ובכך משמרת את ההתגלות. כאן הצופה אינו שותף סוד נוסף, אלא הוא-הוא המבחין בהתגלות עצמה כאשר זוית הצפיה שלו, מגבם של האנשים בתמונה, מעניקה לו שדה ראיה עדיף, החולש על כל הסיטואציה המיסטית. באופן זה הופך העד האוניברסלי למעין פטרון של ההתגלות, המתגבר על כשל או סיכול ההתגלות שבסיטואציה המתוארת בצילום הראשון. § התפישה האמנותית של רענן בן-טובים מתאפיינת בחשיפת היחס שבין האדם לסביבה, על-דרך לכידת רגעים בתנועת האנשים במצבים שונים. בן-טובים הוא משורר הבונה שירה מתוך תמונות החיים, שאלה האחרונות נוצרות בשל היות המשורר חלק אינטגרלי מהתמונה, בין אם כחלק אקטיבי מהתנועה ובין אם כצופה פסיבי, לכאורה, בהתרחשות. בשל רגישותו זו, מצליח בן-טובים, גם באמצעות הצילום, ללכוד את הרגעים המשמעותיים ביותר בתנועה הבלתי פוסקת ולהעלותם לדרגה אימורטלית. © כל הזכויות שמורות לרענן בן-טובים ׀ raanan.poetry@gmail.com * בתערוכה מוצגים שני צילומים מתוך הסדרה: "אור המשיחה" ו- "מבט לעבר התגלות". אוקטובר 2011 OCTOBER תערוכה קבוצתית ׀ תפילה וחלום ׀ בית האמנים, חיפה ׀ אוצרת: רלי וסר GROUP EXHIBITION ׀ PRAYER & DREAM ׀ HAIFA ׀ CURATOR: RELI WASSER הגלויה שנתלתה על קיר אגרות הברכה לגלעד שליט בגלריה בבית האמנים במסגרת התערוכה: זריחה מעל הרי אדום - צילום: רענן בן-טובים