משורר ועוד כמה דברים A Poet & some
  http://www.raananbt.022.co.il
רענן בן-טובים
יום ו', ו’ בכסלו תשע”ח
    דף הבית  |  יצירת קשר  |  אודות  |  לרכישת ספרים  |  הצטרף לרשימת תפוצה ועדכונים  
מעבר חציה, 2010, צילום מתוך תערוכה, מתחם התחנה, תל-אביב CrossWalk, photograph, 2010, exhibition, Tel-Aviv

מעבר חציה, 2010, צילום מתוך תערוכה, מתחם התחנה, תל-אביב – סדרה מוגבלת אוצרת: גלית סמל CrossWalk, photograph, 2010, exhibition, Tel-Aviv – Limited Series Curator: Galit Semel רענן בן-טובים, מעבר חציה, צילום 2010 התפישה האמנותית של רענן בן-טובים מתאפיינת בחשיפת היחס שבין האדם לסביבה, על-דרך לכידת רגעים בתנועת האנשים בסיטואציות שונות. הצילום הפיגורטיבי העז, בו הוא משתמש, ניזון מיחסי הגומלין שבין האובייקט לסביבתו ומעניק נפח לקומפוזיציה של אדם-סביבה-תנועה. בן-טובים הוא משורר הבונה שירה מתוך תמונות החיים, שאלה האחרונות נוצרות בשל היות המשורר חלק אינטגרלי מהתמונה, בין אם כחלק אקטיבי מהתנועה ובין אם כצופה פסיבי, לכאורה, בהתרחשות. הצילום הוא טכניקה שונה, הכופה על האמן לקחת פרגמנט מתנועת החיים ולהנציח יחס סטטי, לכאורה, של אובייקט, בקומפוזיציה של יחסי הגומלין שבינו לבין הסביבה בה הוא מצוי. בצילום "מעבר חציה" לוקח בן-טובים את הסצנה צעד נוסף קדימה ו"מכריח" את המשתתפים בתמונה לנוע בתוך המתחם הסטטי של הנצחת הרגע. יציבות העמידה למול מעבר החציה אינה אלא אשליה, שכן מעבר החציה, מעצם הגדרתו, משמש חיץ בין שתי גדות של תנועה, הן משני עבריו והן בתוכו. הצילום מנציח את הרגע שלפני המעבר, אולם הוא עשיר בתנועות מאחורי הדמויות ולפניהן; באורות שעל המדרכה המסמנים את הפרעתה של התנועה לשקט הכהה של הלילה; בהשתקפות שלל הצבעים בנעלה של האשה, המצהירים על נוכחותו של עולם צבעוני המצוי מחוץ להתרחשות הגלויה לעינו של הצופה. לצופה לא ברור האם האשה, שרגלה מרכזית בתצלום, עומדת או שהיא נמצאת בתנועה, באשר רגלה השניה מוסתרת על-ידי תנועת האדם שמאחוריה. הניגוד שבין התנועה לא-תנועה של האשה המרכזית, השואבת לתוכה את מירב תשומת הלב של הרחוב, למול הסטטיות של האשה בצדו השמאלי המרוחק של התצלום, מגביר את הדיסוננס של תנועת החיים ויוצר הפרדה, כפסי מעבר החציה את רצף התנועה בין שתי גדות המדרכה ובכביש עצמו. בדיוק על קו התפר הזה, שבין דמיונו של הצופה לבין ההתרחשות, שכלל אינה רלוונטית עוד, משחק בן-טובים, ויוצר, באמצעות קומפוזיציה מעניינת ומושכת את העין, אמירה ייחודית אודות היחס הרגעי שבין האדם לסביבתו, ואף מטרידה כשעומדים על דקויותיו של השיח בצילום. כל הזכויות שמורות לרענן בן-טובים